Seniorze, uważaj na reklamy środków pseudomedycznych
W kolorowych gazetach pojawiają się reklamy na cudowne środki na żylaki, haluksy, bóle stawów, problemy ze słuchem czy nietrzymaniem moczu.
Konsumencie, uważaj – to reklamy wprowadzające w błąd, tzw. scam! Oferowane specyfiki mogą nie mieć uzdrawiających właściwości, a kontakt ze sprzedawcą w celu odstąpienia od umowy lub reklamacji może być niemożliwy.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się podejrzanym reklamodawcom.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie trafiają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. Specyfiki te – według zapewnień reklamowych – miały gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnych schorzeń, np. miażdżycy, prostaty, czy rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem itp. Ze skarg konsumentów wynika, że okazywały się nieskuteczne, ich ceny – nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów – nieistniejący.
Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru.
Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy, stąd konieczność wszczęcia postępowań wyjaśniających w tych sprawach.
UOKiK przestrzega konsumentów przed zakupem takich cudownych środków i zaleca zastosowanie się do przedstawionych poniżej rad.
- Nie kupuj leków, wyrobów medycznych i suplementów z nieznanego źródła.
- Nie ufaj reklamom oferującym 100 proc. skuteczność w kilka tygodni.
- Jeśli produkt ten poleca specjalista, zweryfikuj, czy ten „autorytet” naprawdę istnieje.
- Nie kupuj, jeśli w reklamie nie ma nazwy firmy i adresu jej siedziby.
- Daj sobie czas do namysłu, na skonsultowanie np. z bliskimi, czy lekarzem.