Oficjalny portal Powiatu Nakielskiego

Seniorze, uważaj na reklamy środków pseudomedycznych

W kolorowych gazetach  pojawiają się reklamy na cudowne środki na żylaki, haluksy, bóle stawów, problemy ze słuchem czy nietrzymaniem moczu.

Konsumencie, uważaj – to reklamy wprowadzające w błąd, tzw. scam! Oferowane specyfiki mogą nie mieć uzdrawiających właściwości, a kontakt ze sprzedawcą w celu odstąpienia od umowy lub reklamacji może być niemożliwy. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się podejrzanym reklamodawcom. 

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  w Warszawie trafiają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. Specyfiki te – według zapewnień reklamowych – miały gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnych schorzeń, np. miażdżycy, prostaty, czy rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem itp. Ze skarg konsumentów wynika, że okazywały się nieskuteczne, ich ceny – nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów – nieistniejący.

Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru.

Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy, stąd  konieczność wszczęcia postępowań wyjaśniających  w tych sprawach.

UOKiK przestrzega konsumentów przed zakupem takich  cudownych środków i  zaleca zastosowanie się do przedstawionych poniżej rad. 

- Nie kupuj leków,   wyrobów medycznych i suplementów  z nieznanego źródła. 

- Nie ufaj reklamom oferującym 100 proc. skuteczność  w kilka tygodni.

- Jeśli produkt ten poleca specjalista, zweryfikuj,  czy ten „autorytet” naprawdę istnieje.

- Nie kupuj, jeśli w reklamie nie ma nazwy firmy i adresu   jej siedziby.

- Daj sobie czas do namysłu, na skonsultowanie np. z bliskimi, czy lekarzem.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.