O powiecie
- Władze powiatu
- Urzędy powiatowe
- Partnerzy powiatu
- Partnerzy zagraniczni
- Zasłużeni dla powiatu
- Strategia rozwoju
- Raport o stanie powiatu
Powiat nakielski utworzony w 1999 roku w ramach reformy administracyjnej, położony jest w zachodniej części województwa kujawsko – pomorskiego. W skład powiatu wchodzą cztery gminy miejsko – wiejskie tj. Kcynia, Mrocza, Nakło nad Notecią oraz Szubin, a także jedna gmina wiejska - Sadki. Powiat nakielski, którego powierzchnia zajmuje dokładnie 1120,48 km², leży w zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego, na szlaku Pradoliny Toruńsko - Eberswaldzkiej. Sięgając do dziedzictwa kulturowego, teren powiatu nakielskiego znajduje się w miejscu granicznym dwóch historycznych krain – Krajny i Pałuk.
Powiat nakielski pod względem klimatycznym położony jest w regionie środkowopolskim, obszarowo największym w Polsce. Charakteryzuje go brak skrajnych typów pogody. Wiele jest dni z pogodą bardzo ciepłą i pochmurną, a także przymrozkowych, bardzo chłodnych z opadami śniegu lub deszczu. W dolinie Noteci wolnymi od przymrozków miesiącami są często tylko lipiec i sierpień. Na terenie powiatu nakielskiego położonych jest 17 jezior, z czego 9 w obszarze gminy Mrocza i 8 w gminie Szubin. Największą powierzchnię zajmuje Jezioro Witosławskie
Na mocy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
- edukacji publicznej;
- promocji i ochrony zdrowia;
- pomocy społecznej;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- polityki prorodzinnej;
- wspierania osób niepełnosprawnych;
- transportu zbiorowego i dróg publicznych;
- kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
- kultury fizycznej i turystyki;
- geodezji, kartografii i katastru;
- gospodarki nieruchomościami;
- administracji architektoniczno-budowlanej;
- gospodarki wodnej;
- ochrony środowiska i przyrody;
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
- ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
- ochrony praw konsumenta;
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- obronności;
- promocji powiatu;
- współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych wart.3 ust.3 ustawy z dnia 24kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- działalności w zakresie telekomunikacji.
Zadania te realizowane są przez Starostwo Powiatowe w Nakle nad Notecią oraz jednostki organizacyjne powiatu, a także wyodrębnione organizacyjnie powiatowe służby, inspekcie i straże, które tworzą tzw. powiatową administrację zespoloną. Starostwo Powiatowe na czele ze starostą, wspieranym przez wicestarostę, sekretarza i skarbnika jest organem administrującym powiat. Podlega mu 16 najważniejszych komórek organizacyjnych. Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.